onsdag 30 maj 2012

LOW CARB HIGH FAT

Tredje dagen med LCHF i mitt liv.
Och jag trivs kanon bra med det.
Detta här bara så rätt!!!
Inte vet jag än om jag går ner i vikt utav det men jag mår bra och mitt sockersug försvinner mer och mer hela tiden.
(Ska väga och mäta varje måndag)
Och framför allt.
Jag är inte hungrig!
Eller jo såklart jag är hungrig precis innan man ska äta nästa måltid men jag håller mig mätt mellan måltiderna.

Och sen är jag mycket piggare för jag får i mig en stadig frukost.
Just frukosten är en utav måltiderna jag oftast struntade i förut för jag var inte hungrig på morgonen.
Eftersom man lätt kunde ta en "nattmacka" på kvällen så var jag mätt på morgonen.
Vilket inte var bra!

Nu äter jag frukost - lunch - middag.
Precis så som det ska vara.
Än så länge har jag inte ätit några mellanmål då jag hållt mig mätt efter mina måltider.
Men idag dricker jag kaffe emellan.

Såhär ser min dag idag ut.
Observera då att frukosten som jag egentligen skulle ätit 8-9 blev istället lite senare eftersom jag försov mig.

Onsdag 30/5-12
10.00 FRUKOST - äggröra av ägg, grädde, majs, champinjoner, paprikapulver
13.00 LUNCH - stekt ägg, stekt zuchini, sallad, gurka, paprika, sås gjord på matyoghurt och paprikapulver salt och peppar.
15.30 KAFFE - med grädde
18.00 MIDDAG - Lax, blomkålsmos, fisksås och sallad

Innan kunde jag hoppa över frukosten, äta någon lunch som oftast var makaroner och någonting stekt till eller gårdagens middag. Orkade jag inte laga något så tog jag en macka.
Sen gick jag och smååt ut skåpen titt som tätt hela eftermiddagen och sen en lunch på kvällen där det alltid ingick någon form av kolhydrater som pasta, ris eller potatis.
Och sen om man blev mer hungrig på kvällen så kunde man lätt äta någon macka eller så fikade vi.

Så detta är bara så rätt för mig!
Det känns som att jag har hittat "hem".

Men nu tar vi det från början.
Varför en diet?
Varför just LCHF?

Januari:
K och jag bestämmer oss för att börja med cambridgeviktkur.
Vi är båda peppade till det.
Han vet att det fungerar på honom då han förra våren gick ner 36 (tror jag) kilo på det.
Jag har under den senaste tiden ökat i vikt.
Då jag har skapat ett dumt, idiotiskt och värdelöst sockerberoende. Men det kommer jag till senare.

Vi anmälde oss till viktprogrammet och åkte o träffade våran dietist.
Lade upp en plan för mig och vi kom överens om 10 kg ungefär.
Vi köpte våra första shakes och sen var det hela i gång.
Då ska man dricka 3 shakes om dagen sen dricka MINST 2 eller om det var 3 liter vatten om dagen.

Första dagarna var jobbiga.
Jag höll mig till dieten men tränade stenhårt vilket jag fick känna på sen då jag på tredje dagen skulle gå till min mammas jobb som är några kilometer dit.
På vägen dit gick det bra men på vägen hem höll jag på att svimma.
För att inte falla ihop mitt i trädgårdsföreningen fick jag stanna ett flertal gånger.
Sen på fjärde dagen var jag igång igen med träningen.
Och när måndagen kom så åkte vi till dietisten för att köpa mer skakes och för att väga och mäta.
Jag hade gått ner 3,5 kg på en vecka.
Och minskat med 4,5 cm i midja. Förstår ni hur mycket det är på en vecka?!?!?
Blev ju otroligt glad men samtidigt som jag visste att det var mycket vätska jag tappat.

Men vi körde på med dieten några veckor och man gick ner i vikt.
Det gjorde man.
Men sen ville min kära pojkvän börja på fas 2 då man får äta ett mål om dagen.
Jag klarade av att se han sitta och äta sin mat i en dag sen ville jag med börjar med fas 2.
Sagt och gjort så gjorde jag det.
Och där satt vi åt våran enda potion med mat en gång om dagen sen shakes 3 gånger eller ja, nu fick vi ju köpa bars istället för shakes.
Med CHOKLADSMAK ni kan ju gissa hur lycklig man blir.
Så goooooda!

Sakta men säkert började vi återgå till vanlig mat och kilona som man gick ner började sätta sig på kroppen igen.
Och några till.
Jahadå, tro inte att bara de man gick ner kom tillbaka utan på köpet fick man några extra.
Tackar och bugar för dom!

Började må mer fysiskt dåligt utav detta.
Och när jag mår dåligt äter jag.
Precis som vem som helst som har ett sockerberoende.

Man blir sugen på någonting "gott" som en chokladbit.
Köper choklad och tar en bit.
Sen borde det vara bra men de med sockerberoende tar gärna en bit till och en till och en till.
Sen är man fast.
Och efter det kommer ångesten som ett plåster på såren.
Man vill bara spy upp allting eller gräva ner sig.
"Varför åt jag det där för? VARFÖR?!"

Vintern kom och vintern gick.
Fram kom våren och man var tvungen att plocka fram vår och sommarkläderna.
De vill man såklart prova när det har hängt längst in i garderoben i flera månader.
Fram med allt och prova.
De flesta skulle sätta på sig det och titta i spegeln och utbrista "åh vad jag har saknat dessa kläder".
Jag testade mina som knappt gick på och slängde skiten på sängen och utbrast "jag hatar sommarkläder"
Sen får man ångest igen, ångest varför man har förstört sin kropp, man känner sig värdelös och fulast i världen och kan inte ha på sig något.

Det var då jag började läsa mer om LCHF.
Tidigare har jag vetat om det. Tänk att kanske vore det något för mig men sen kommer latsidan fram när man väl ska ta tag i något. "nej det orkar jag inte, byta ut allt, jobbigt att laga annan man än den man är van vid".
Men när jag väl fick upp ögonen för LCHF satt jag och tittade på recept, läste om det, olika bloggar om det och så vidare.
Sen för drygt en vecka sedan utbrast jag till K när vi satt och åt att "vi börjar med LCHF".
Okej sa han på ett villkor.
Vadå?
Att vi startar med det den 28 maj.

Killen ville självklart fira sin födelsedag med tårta och grejer och jag förstod honom så vi siktade in oss på den 28e.
Åkte och köpte massor med ny mat och slängde all yoghurt, kräm, nyponsoppa och allt sånt som stod och tog plats i kylskåpet för att få plats med det nya.
Vispgrädde, miljontals med ägg, matlagnings yoghurt, kvarg, alla olika grönsaker som vi inte tidigare åt och sånt.

I måndags startade vi med detta.
Och nu är vi här.
På tredje dagen.
Jag är mätt, mår bra, är glad, pigg och går förhoppningsvis ner i vikt av god och bra mat.
Jag har förberett mig med att köpa två olika LCHF böcker.
Som är de bästa!!!
Kan varmt rekomendera:
LCHF - husmanskost
LCHF - för familjen
av ANNA HALLÉN.

Föresten.
Nyttig mat tar inte mycket längre tid att göra.
Igår åt vi korvstroganoff och zuchinispagetti.

Korvstroganoffen bestod av:
Falukorv med minst 60 % kötthalt
En gul lök
Vispgrädde
creme fraiche
tomat pure
Chilisås
Svartpeppar
Paprika pulver
Salt

Ja ni förstår nog själva hur man ska tillaga det och nu kommer det bästa.
Zuchinispagetti.
Va?! tänker ni, eller hur?
Men jag ska allt berätta hur man gör.
Är supergott och går hur fort som helst att göra.
Riv zuchini med hjälp av en osthyvel på längden. Precis som att ni ska hyvla ost.
Släpp sedan ner zuchinin i kokande vatten ca 5-10 sekunder och häll sedan av vattnet.
KLART!
Förstår ni hur fort det går? galet!

Vem säger att nyttig och bra mat måste vara äcklig?

Avslutar detta superlånga inlägg med ett citat ur en av LCHF böckerna som Anna skrivit som bara var sååå rätt på tal om kläder.

"i min garderob hängde alltid tre storlekar. De till vänster som jag skulle ha när jag hade gått ner i vikt. De i mitten som oftast passade och sedan de till höger som jag behövde ta till när vikten hade smitit upp för att jag inte orkat hålla emot suget och den ständiga hungern."

Tänk på det!

Nu ska jag fortsätta städa här hemma.
Gå ner till tvättstugan.
Laga GOD och BRA mat sen ta en promenad med mamma i vidingsjöspåret på 5 km.


 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar